livedealerasia.com
Saturday, 4 September 2021Pieta Z Lubiąża
credit-agricole-logowanie-do-konta-internetowegoWczesnym przykładem jest tzw. Pietà Roettgena (obecnie w zbiorach Rheinisches Landesmuseum w Bonn) oraz pokrewne w formie i kompozycji przedstawienia Piet z Sonnefeldu, Salmdorfa (obecnie dzielnica Haar), Chebu oraz z klasztoru Urszulanek w Erfurcie i klasztoru Cystersów w Pforta koło Naumburga (obecnie w skarbcu katedralnym w Naumburgu). Bibliografia [ edytuj | edytuj kod] Tadeusz Chrzanowski, Sztuka Polski czasów Piastów i Jagiellonów. Zarys dziejów, Warszawa, 1993. Tadeusz Dobrowolski, Sztuka na Śląsku, Katowice, Wrocław, 1948. Tadeusz Dobrowolski, Sztuka polska od czasów najdawniejszych do ostatnich, Kraków, 1974. Tadeusz Dobrzeniecki, Pietà z Lubiąża w Galerii Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie [w. ] Ars sine scientia nihil est. Księga ofiarowana Profesorowi Zygmuntowi Świechowskiemu, Warszawa, 1997, s. 73–77. Romuald Kaczmarek, Monumentalna Pietà z kościoła klasztornego w Lubiążu, [w. ] Andrzej Kozieł (red. ), Opactwo Cystersów w Lubiążu i artyści, Wrocław, 2008, s. 43–60.
Pieta z lubiąża motyw ikonograficzny
Drogi Użytkowniku AdBlocka, wiemy, jak cenny jest Twój czas – zajmiemy Ci tylko chwilę. Czy dasz nam szansę, abyśmy mogli dalej tworzyć źródło Twojej sprawdzonej, darmowej wiedzy, z której właśnie chcesz skorzystać? Bez wpływu z reklam będzie to po prostu niemożliwe. Dlatego prosimy – dodaj naszą domenę, jako wyjątek lub skorzystaj z instrukcji i odblokuj wyświetlanie reklam na naszych serwisach. Dziękujemy! Redakcja serwisów PWN Wydawnictwa Naukowego PWN
![]()
| Opublikowane: 25 marca 2015 Spotkania w Galerii Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie soboty / 16. 00 zbiórka w holu głównym / bilet wstępu do MNW / liczba miejsc ograniczona / ok. 60 min 13 czerwca 22 sierpnia 16. 00 Pieta z Lubiąża, czyli o obrazowaniu cierpienia / dr Kamil Kopania, adiunkt w Instytucie Historii Sztuki UW Pełne ekspresji przedstawienie Matki Boskiej z ciałem martwego Syna na kolanach do dziś wzbudza silne emocje. W trakcie spotkania zostanie omówiona geneza tego rodzaju przedstawień, a także sposób, w jaki artysta starał się przedstawić cierpienie. Data 2015-08-22 Organizator Muzeum Narodowe w Warszawie Miejsce Warszawa Podziel się Przeglądaj archiwum Wydarzenie. Dodaj link do ulubionych. Dodaj komentarz lub zostaw trackback: Trackback URL.
- Twin peaks ogniu krocz ze mną 10
- Pieta z lubiąża price
- Pieta z lubiąża youtube
- Pieta z lubiąża album
- Sekretne życie zwierzaków domowych cały film
- Pieta z lubiąża culture
- Rzeźba pieta z lubiąża opis
- Pieta z lubiąża free
- Pietà z Lubiąża – Wikipedia, wolna encyklopedia
Historii rzeźby towarzyszy XVIII-wieczna legenda, cytowana jeszcze w starszych, przedwojennych opracowaniach historyczno-artystycznych, według której Pietà lubiąska została wykonana w Bambergu, a ofiarodawcą była św. Jadwiga Śląska, która podarowała dzieło klasztorowi w Trzebnicy. W kronice klasztornej pióra Arnolda Teicherta jest zapisane Fontem novarum Benedictionum ac gratiarum Luba excitavit S. Hedvigis in perantiqia Devotioni sua tunc deserviente B. Matris Dolorosa seu Vespertina Statua huc donata.... Choć ten cytat nie wyjaśnia w pełni faktu sprowadzenia figury przez świętą, w legendzie może tkwić prawda bowiem na terenie historycznej diecezji bamberskiej zachowało się kilka Piet o tym samym typie co dzieło śląskie. O ile domniemanie o sprowadzeniu figury przez św. Jadwigę jest obecnie uważane za anachronizm, to hipoteza o trzebnickim pochodzeniu Piety jest prawdopodobna, tym bardziej że klasztor trzebnicki pełnił funkcję ważnego na Śląsku ośrodka pielgrzymkowego, co więcej, tego typu Piety pełniły funkcję figur kultowych w klasztorach żeńskich.
W drugiej połowie października 1945 trafiła do składnicy muzealnej w pałacu Paulinum w Jeleniej Górze, skąd 8 grudnia 1945 została przeniesiona do kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. W 1973 przeszła zachowawczą renowację. W 1978 uczestniczyła w wystawie Die Parler und die Schöne Stil w Schnūtgen-Museum w Kolonii. Wygląd [ edytuj | edytuj kod] Pietà lubiąska jest wykonana z drewna lipowego, liczy 162 cm wysokości i jest pokryta polichromią i ornamentalną dekoracją barokową. Figura Marii jest z tyłu wydrążona, zaś postać Chrystusa jest pełnoplastyczna. Na silnie pobrużdżonym obliczu Matki Bożej rysuje się wyraz bólu i współcierpienia. Maria spogląda na martwe ciało Syna, spoczywające na Jej kolanach. Chrystus ma mocno odchyloną do góry i w prawy bok głowę. Jego lewa ręka spoczywa na lewej ręce Marii, zaś prawa opada w dół. Prawą ręką dźwiga ciężar ciała Jezusowego, które obrazuje ogrom cierpienia w trakcie Pasji i kaźni na krzyżu. Ciało Chrystusa jest nienaturalnie wychudłe i zdeformowane, mocno powyginane, z charakterystycznym silnym uwydatnieniem kości żebrowych i stylizowanymi skrzepami stężałej krwi, wypływającej z równomiernie rozmieszczonych ran.